AMSTERDAM - De herstructurering van de divisie Consumentenelektronica kost Philips 250 miljoen euro tot eind 2005. Dat heeft het elektronicaconcern woensdag gemeld. Philips gaat het bedrijfsonderdeel reorganiseren om vanaf 2005 jaarlijks 400 miljoen euro te kunnen besparen.

Toen Philips in juli aankondigde dat de divisie de broekriem moest aanhalen, was nog niet bekend hoeveel de herstructurering ging kosten. "In 2004 zijn de kosten 150 miljoen euro, het jaar erna 100 miljoen", zei divisiedirecteur Gottfried Dutiné woensdag. Hij wilde niet zeggen hoeveel banen er op de tocht staan. Het bedrijfsonderdeel, waar eind september 19.893 mensen werkten, brengt tal van consumentenproducten op de markt, zoals televisies, dvd-spelers en beeldschermen.

Kopieën

De hevige concurrentie op de markt voor consumentenelektronica noopt Philips tot de reorganisatie. Het concern moet het bijvoorbeeld opnemen tegen een groeiend aantal opponenten dat steeds sneller kopieën van producten op de markt brengt. In de ontwikkeling daarvan heeft Philips echter veel tijd en geld gestoken. Daarnaast vloeien de telecom-, computer-, amusements- en televisie- en audiomarkt, die vroeger van elkaar gescheiden waren, steeds meer in elkaar over. Zo zijn er bijvoorbeeld televisies waarop gebruikers ook kunnen internetten en spelletjes doen.

Uitbesteden

Daarom gooit Philips het over een andere boeg. Het concern blijft zich richten op technologische innovatie, maar wil niet langer op alle terreinen producent zijn. Dat is voor Philips goedkoper. De divisie Consumentenelektronica laat nu al 70 procent van zijn productie door andere bedrijven doen. "Dat moet in 2005 zijn gegroeid naar 80 procent", stelde Dutiné. Een voorbeeld van uitbesteding naar vooral China is de productie van gewone kleurentelevisies. Ze gaan nog altijd grif over de toonbank, maar zijn technisch ingehaald door de platte LCD- en plasmatelevisies.

Platte televisies, maar ook dvd-spelers en andere geavanceerde apparatuur zijn voorbeelden van producten waarvan Philips de productie wèl in eigen hand houdt. Aan deze apparatuur, die technisch steeds beter wordt, valt veel te verdienen. "Daarom willen we marktleider worden in de markt voor platte televisies", stelde Dutiné.

Azië

Philips wil de besparingen bij Consumentenelektronica onder meer bereiken door meer werk over te hevelen naar Azië. Daarnaast wordt de organisatie doorgelicht in de zoektocht naar meer efficiency in bijvoorbeeld transport en verpakking. Volgens Dutiné zijn operationele winstmarges van 2 tot 2,5 procent mogelijk vanaf 2005. Daarnaast levert de verkoop van licenties ook nog een marge van 2 procent op.

Het omzetdoel voor 2005 is op 10 miljard euro gesteld. Niet veel meer dan wat er nu binnen komt. "We zitten er nu een beetje onder", erkende Dutiné, die de doelstelling niet mager vond afsteken bij de aangekondigde reorganisatie.

VS

In de Verenigde Staten presteert de divisie al tijden onder de maat en is ondanks saneringen nog niet winstgevend. Dat moet veranderen, maar of dat in het vierde kwartaal gebeurt, is zeer de vraag. Het resultaat komt dan "dicht bij break-even" te liggen, was alles wat Dutiné daarover kwijt wilde.