AMSTERDAM – Een week na de aankondiging van de noodregeling bij verzekeraar Ineas is het voor klanten onduidelijk of zij nog steeds verzekerd zijn. Op internet zijn verhitte discussies losgebarsten onder de klanten van de internetverzekeraar.

Autoverzekeraar Ineas staat sinds donderdag 24 juni onder toezicht van De Nederlandsche Bank (DNB). DNB liet de noodregeling ingaan. Ineas, onderdeel van het Europese IIC, heeft onvoldoende geld in kas om te voldoen aan de eisen van de toezichthouder.

De afgelopen maanden was bij het bedrijf een negatief eigen vermogen ontstaan van 11,7 miljoen euro. Twee door de rechter aangestelde bewindsvoerders moeten de verzekeraar nu behoeden voor een faillissement. Zelf hoopt Ineas op een overname door een branchegenoot.

Klanten

Ineas was de eerste Internetverzekeraar van Nederland. Het bedrijf heeft in Europa ongeveer 93.000 polissen verstrekt, waarvan 10 procent in Nederland.

Voorlopig heeft de noodregeling geen gevolgen voor klanten; alle polissen blijven wettelijk van kracht. Onduidelijk is of de verzekeraar voldoende geld heeft om alle schadeclaims uit te keren.

Strenge winter

Een belangrijke oorzaak van de problemen zou de strenge winter zijn. Hierdoor was er meer schade in het verkeer wat negatieve financiële gevolgen heeft gehad voor Ineas.
Ineas blijft voorlopig onbereikbaar voor commentaar.