AMSTERDAM - Familiebedrijven zijn in veel Europese landen een economische factor van belang. Zij leveren een ''opvallende en sterk onderschatte bijdrage aan de Euroepse economie'', zo blijkt uit een internationaal onderzoek van accountant Ernst & Young.

De afgelopen jaren deden familiebedrijven het volgens belangrijke financiële maatstaven, zoals omzetgroei en het scheppen van banen, ook beter dan andere middelgrote bedrijven die niet in handen van een of twee families zijn, aldus het onderzoek.

Zo maakten familebedrijven in 2007 38 procent uit van de middelgrote bedrijven in vijf grote Europese economiën (Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Italië en Spanje), maar waren ze goed voor het scheppen van 55 procent van alle nieuwe banen in het segment.

Volgens Ernst & Young waren familiebedrijven beter op de recessie voorbereid en zijn zij ook sterker uit de crisis gekomen doordat zij onder meer een 'generatieoverschrijdende' langetermijnvisie hebben en een flexibel bestuur dat vaak minder complex is dan bij andere ondernemingen. Plannen kunnen op korte termijn worden gemaakt, beslissingen ter plaatse genomen.

Trouw

Ook blijken juist familiebedrijven er goed in te slagen om ook van buiten de familie goede managers aan te trekken. Tenslotte hebben familiebedrijven vaak veel hechtere banden met klanten, die het bedrijf ook vaak lang trouw blijven.

Ondernemer Anne Jan Zwart van (familie)tuinbedrijf ECOstyle beaamt dat klantcontacten van belang zijn, maar ziet ook ''de markt verharden''. ''Wij proberen wel het gevoel en cultuur van het familiebedrijf vorm te geven, maar beslissingen worden op basis van harde overwegingen genomen''.

Eigen gezicht

Het hebben van een ''eigen gezicht'' tegenover klanten zien de meeste familiebedrijven toch wel als hun grootste concurrentievoordeel. Ook denken deze ondernemingen makkelijker personeel aan te trekken en te behouden. Daarnaast wordt innovatie als belangrijkste voordeelpunt genoemd, meldt het onderzoek.

Als een onderscheidend aspect van familiebedrijven noemt Zwart daarnaast ook duurzaamheid. Dat is de laatste jaren volgens hem sterk gegroeid. ''Hierin bevinden veel familiebedrijven zich op een onderscheidende plek'', aldus Zwart.