DEN BOSCH/ZAANDAM - De prijzenoorlog tussen de supermarkten gaat woensdag de derde ronde in. De ketens Super De Boer en Konmar, dochters van Laurus, verlagen dan nog eens ruim honderd producten in prijs. Albert Heijn gooit de prijs van 250 producten verder omlaag. Laurus-dochter Edah doet vooralsnog niet mee.

Schuitema (C1000) liet dinsdag weten in ieder geval "te zullen volgen". "We laten de kaas niet van ons brood eten", zei een woordvoerder. Woensdag wordt bekeken welke producten in prijs omlaag zullen gaan.

'Nooit duurder'

Laurus maakt de producten tussen de 3 en 5 procent goedkoper. Hiermee verwacht het concern de markpositie van zijn twee ketens te versterken. "Super De Boer en Konmar zullen nooit duurder zijn dan de directe concurrentie," zei een woordvoerder dinsdag.

Albert Heijn snijdt in prijzen van producten die al eerder goedkoper zijn geworden. De prijzenoorlog in de supermarkten begon twee weken geleden toen Albert Heijn de prijs van ruim duizend producten verlaagde. De andere ketens volgden dit voorbeeld. Afgelopen week verhevigde de strijd zich toen de tweede ronde van prijsverlagingen begon.

'Voor iedereen'

Een woordvoerder van Albergt Heijn verklaarde dinsdag dat het bedrijf streeft naar een aantrekkelijk prijsniveau. "We willen een winkel zijn voor iedereen."

Door de prijzenslag hebben Albert Heijn en Laurus meer klanten over de vloer gekregen en meer omzet gemaakt. Voor Laurus-dochter Edah was er zelfs sprake van een aanzienlijke omzetgroei, aldus de woordvoerder. Ook Albert Heijn zegt dat er meer klanten komen die meer kopen.

Meer omzet

Onderzoeken van onder meer het marktonderzoeksbureau GfK hebben aangetoond dat Super De Boer zo'n 3 procent meer omzet heeft geboekt. "Wij kunnen ons daarin vinden", aldus de Laurus-zegsman.

Laurus onderhandelt met leveranciers als Unilever en Heineken over de verlaging van hun prijzen. Het concern wil zo de prijsverlagingen deels op deze bedrijven afwentelen.