BRUSSEL - Over twee jaar willen luchtvaartmaatschappijen meer dan de helft van hun tickets direct aan de consument verkopen, zonder tussenkomst van een reisbureau of touroperator.

Dat blijkt uit maandag gepubliceerd onderzoek van ict-bedrijf SITA dat actief is in de luchtvaartindustrie. Het bedrijf ondervroeg 129 luchtvaartmaatschappijen die samen meer dan een miljard passagiers vervoeren.

Nu wordt iets meer dan 40 procent van de tickets direct door de maatschappij aan de consument verkocht via internet, callcenter of tussenpersonen. In dat laatste geval gaat het om maatschappijen die passagiers verder boeken op aansluitende vluchten.

Internet

De bulk van de verkopen geschiedt via internet. De ondervraagde maatschappijen willen dat in 2013 55 procent van hun ticketverkoop zonder tussenkomst van een reisbureau of touroperator plaatsvindt. Vooral de verkoop via internet moet de traditionele kanalen vervangen.

Luchtvaartmaatschappijen willen passagiers ook vaker zelf laten inchecken. Nu checkt nog iets meer dan de helft van de passagiers in bij de balie.Dat moet binnen twee jaar minder dan een derde worden. Ook hier moet een verschuiving plaatsvinden door internet.

Mobiele telefoon

Maar de maatschappijen verwachten dat het inchecken via de mobiele telefoon ook een grote vlucht zal nemen. Nu doet nog geen 30 procent van de mensen dat, in 2013 zou maar liefst 70 procent dat doen, zo verwachten de ondervraagden.

Het inchecken bij de palen op de luchthavens zal volgens de onderzoekers op ongeveer 20 procent blijven staan.