AMSTERDAM - De prijzenslag waarin supermarkten verwikkeld zijn, slaat een bres in hun winstcijfers. Sommige ondernemers zijn al tot het uiterste gegaan en verdienen inmiddels geen cent meer. Dat zei supermarktdeskundige G. Rutte woensdag. Hij heeft berekend dat de prijzenoorlog de supermarktketens op jaarbasis 500 tot 600 miljoen euro winst kost.

Volgens Rutte is de kans groot dat de supermarktconcerns banen moeten schrappen om de slinkende winstmarges te ondervangen. "Niet in de winkels, maar vooral op de hoofdkantoren en in de logistiekdivisies", verwacht hij. Albert Heijn heeft al 440 werknemers de wacht aangezegd.

'Rek'

CNV-bestuurder R. Leloux spreekt tegen dat er banen op de tocht komen te staan door de prijzenslag. "Er zit voldoende rek in de supermarkten om voorlopig door te kunnen gaan", aldus de vakbondsbestuurder. Mochten de supermarkten onverhoopt toch in de knel raken, dan hoeven ze niet meteen grof in het personeelsbestand te snijden. "Het verloop onder de supermarktmedewerkers is relatief hoog. Door vertrekkend personeel niet te vervangen, kan een winkel zich eenvoudig aanpassen aan de krimpende vraag", zei Leloux.

Supermarkten proberen elkaar al een tiental dagen met lage prijzen de loef af te steken. Albert Heijn luidde de prijzenoorlog vorige week in door duizend producten in prijs te verlagen. Andere ketens weigerden daarop achter te blijven.

Opnieuw

Woensdag lanceerden de grote spelers in supermarktland een nieuwe offensief. Albert Heijn heeft op nog eens driehonderd producten een nieuw, lager prijskaartje geplakt. De supermarkten van Konmar en Super de Boer hebben elk honderd artikelen goedkoper gemaakt.

Volgens Schuitema, de onderneming die de formule C1000 uitbaat, zal de prijzenslag nog dit jaar op een einde lopen. "De ervaring van voorgaande prijzenoorlogen leert dat je mag uitgaan van vier tot vijf weken", aldus een woordvoerder.

'Nog niet voorbij'

Supermarktdeskundige Rutte denkt dat de prijzenoorlog voorlopig in elk geval nog niet is afgelopen. "Er komen waarschijnlijk nog meer producten waarvan de prijs wordt verlaagd", zei hij woensdag.

Schuitema heeft inmiddels als eerste supermarktbedrijf waarschuwende geluiden losgelaten over de gevolgen van de prijzenslag. Het bedrijf houdt weliswaar vast aan de prognose dat de winst met 20 tot 30 procent zal stijgen, maar meldt tevens dat de prijsverlagingen roet in het eten kunnen gooien. Die zullen volgens directievoorzitter J. Brouwer leiden tot erosie van de winstmarges.

Kleintjes

De kleine ondernemers in levensmiddelen zeggen vooralsnog niet te lijden onder de concurrentiestrijd die de grote ketens leveren. "Onze leden hoeven niet zo heel diep te gaan om de prijzen te verlagen, terwijl anderen van heel ver moeten komen", stelde de Superunie, waarbij onder meer Nettorama, Hoogvliet en Dekamarkt zijn aangesloten.

Sommige marktkooplui profiteren zelfs van het slagveld in de branche. De verkoop van groente en fruit is licht toegenomen. "Een aantal klanten heeft laten weten dat ze in de maling zijn genomen door de grootgrutters", verklaarde een zegsman van de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel.