AMSTERDAM - De prijzenslag in de supermarkten kost de ketens op jaarbasis tussen de 500 en 600 miljoen euro winst. Sommige ondernemers verdienen inmiddels niets meer, zei supermarktdeskundige G. Rutte woensdag. De kans is groot dat er banen geschrapt worden, zo stelde hij.

De supermarktoorlog barstte vorige week los toen Albert Heijn de prijzen van duizend producten verlaagde. De andere belangrijke ketens volgden. Het offensief heeft zich woensdag verhevigd. Albert Heijn heeft het mes gezet in de prijzen van nog eens driehonderd producten. Konmar en Super De Boer hebben elk honderd producten goedkoper gemaakt. Hiermee wil moederbedrijf Laurus de prijsafstand met Albert Heijn handhaven.

De supermarkten kunnen op verschillende manieren het verlies in de winstmarge opvangen. Het snijden in het personeelsbestand is volgens Rutte waarschijnlijk. Albert Heijn heeft al 440 banen geschrapt, maar de deskundige verwacht dat het er wel meer worden. Ook bij andere ketens staan er volgens hem arbeidsplaatsen op het spel. "Niet in de winkels, maar vooral op de hoofdkantoren en in de logistiekdivisies."

Verder kunnen de supermarkten de leveranciers onder druk zetten om de prijs van de producten te verlagen. Het frisdrankenconcern Coca-Cola wil wegens de prijzenoorlog samen met zijn klanten de kosten van de logistiek verlagen. Bovendien kijken de supermarkten en Coca-Cola naar manieren om meer producten te verkopen, aldus een woordvoerster van de Amerikaanse onderneming woensdag. Ze wilde verder niet ingaan op de plannen.

Volgens Rutte heeft de kostenbesparing van Coca-Cola niets met de prijzenoorlog te maken. "Hoe kunnen ze op zo'n korte termijn in de kosten snijden. Misschien wil het bedrijf laten zien dat consumenten in het verleden niet te veel hebben betaald voor een fles cola."

De kosten van de logistiek komen ook aan bod bij de gesprekken die bierbrouwer Heineken met Albert Heijn voert over het jaarplan voor 2004. Ook de prijs van de producten is onderwerp van discussie, aldus woensdag een woordvoerder van de brouwer. Riedel, fabrikant van onder meer Appelsientje, wil alleen kwijt dat de prijzen van artikelen voor een bepaalde periode contractueel vastliggen.

"Maar contracten zeggen niks", zei Rutte hierover. Hij wees op de ruzie tussen Unilever en Albert Heijn over de prijzen. De supermarktketen weerde vorig jaar de producten van Unilever (onder meer Omo, Croma, Knorr, Unox en Ola) uit de schappen. Na een week mocht Unilever weer leveren. Het werd destijds niet bekend op welke manier de voorwaarden werden aangepast.

Rutte denkt dat de prijzenoorlog nog niet is afgelopen. "Er komen waarschijnlijk nog meer producten waarvan de prijs wordt verlaagd." Albert Heijn staat daarbij sterk in de schoenen wegens de onlangs doorgevoerde reorganisatie.