DEN HAAG - Albert Heijn heeft een goede slag gemaakt in de prijzenoorlog van de supermarkten. Het gevecht heeft AH echter nog niet gewonnen. Dat stelt het onderzoeksbureau Market Response dat maandag de bezoekerscijfers van de afgelopen week heeft gepubliceerd.

Vorige week opende AH een prijzenoffensief om de gunst van de klant terug te winnen. Die opzet lijkt geslaagd, omdat de keten afgelopen week meer klanten wist te trekken. Market Response noteerde 3 procent meer klanten dan over het gemiddelde van de vier weken ervoor.

Op zaterdag, de dag waarop de consument de meeste boodschappen haalt, trok AH nog maar 1 procent meer bezoekers dan de vier zaterdagen ervoor. "Dat is weliswaar onder het weekgemiddelde, maar boven het gemiddelde van de week ervoor", merkt onderzoeksdirecteur A. Doffer op. Vrijdag kreeg AH juist 1 procent minder klanten.

Verliezers

Ook de concurrenten Super de Boer en C1000 hebben meer mensen in hun winkels gehad. Bovendien lijken Aldi en Lidl geen last van de prijzenslag gehad te hebben. "De verliezers zijn de kleinere regionale supermarkten en kleine speciaalzaken", aldus Doffer.

Hij verwacht dat de prijzenslag vooralsnog aanhoudt. "Om de discounters terug te dringen, is meer tijd nodig", concludeert de onderzoeker. "Een prijzenslag is altijd in het voordeel van de discounters en in het nadeel van de zogeheten service supermarkten."

Market Response meet aan de hand van telefonische interviews onder vijfhonderd consumenten welke supermarkten zij in een bepaalde week hebben bezocht. De bezoekersaantallen zeggen niets over het bedrag dat een klant heeft uitgegeven. Market Response gaat evenwel uit van een gemiddeld besteed bedrag van 15 tot 16 euro per supermarktbezoek.