VOORBURG - Consumenten geven ondanks de minder gunstige vooruitzichten meer geld uit. In november 2001 namen de uitgaven met 2,6 procent toe vergeleken met een jaar eerder. Alleen schoeisel, lederwaren en huishoudelijke artikelen vonden minder gretig aftrek.

Dit blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De groei van de consumptie is vergeleken met de afgelopen jaren wel sterk afgenomen. De toename van de binnenlandse consumptie komt over de eerste elf maanden van 2001 uit op 1,8 procent. In 2000 bedroeg de groei nog 3,5 procent. In het topjaar 1998 lag de stijging op 4,5 procent.

De halvering van de groei in 2001 schrijft het CBS vooral toe aan de bescheiden ontwikkeling van de bestedingen van duurzame goederen. Er werden vooral minder auto's verkocht.

Consumenten hebben in november 2001 vooral aan goederen meer (3,1 procent) gespendeerd. De diensten bleven met een groei van 2,2 procent hiermee achter.

Het CBS stelt dat de uitgaven aan duurzame goederen zich in de loop van 2001 hebben hersteld van de daling in het eerste kwartaal. "Met name bij de aankoop van nieuwe auto's wordt het beeld geleidelijk minder negatief", aldus de rekenmeesters.