HEERENVEEN - De Consumentenbond heeft zich de woede op de hals gehaald van fietsenfabrikant Batavus. De dochter van het beursgenoteerde Accell eist bij de rechter in kort geding dat de bond haar aantijgingen over de vermeende prijsverhogingen door de komst van de euro intrekt. Dat heeft bestuursvoorzitter R. Takens van Accell dinsdag verklaard.

Volgens de Consumentenbond heeft onder ander de fietsenbranche de komst van de euro aangegrepen om zijn prijzen te verhogen. De bond heeft maandag de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) gevraagd een onderzoek in te stellen. De NMa zou moeten onderzoeken of er sprake is van onderlinge prijsafspraken.

Volgens Takens heeft de Consumentenbond "onzorgvuldig gehandeld" door twee verschillende typen fiets met dezelfde naam te vergelijken. Hierdoor zou de Batavus Verona 20 procent duurder zijn geworden. Onzin, volgens Takens. "Zij vergelijken appels met peren."

Overleg tussen de juristen van Batavus en de Consumentenbond leverde dinsdag niets op. De Consumentenbond peinst er niet over het onderzoek te rectificeren. "Wij hebben wel degelijk de juiste fietsen vergeleken. Daaruit bleek bij een winkel een stijging van procent. Blijkbaar heeft hij zich niet aan de adviesprijzen gehouden", aldus een woordvoerder van de bond.

Takens erkent dat de prijzen van fietsen zijn gestegen. "Dat ligt niet aan de euro, maar aan de gestegen lonen en kosten." Accell bepaalt elk jaar aan het begin van het fietsseizoen in september opnieuw de adviesprijzen. "Toen hadden wij al europrijzen."