
Klachtenrecord OV-loket door OV-chip
Bij het OV-loket kwamen het afgelopen halfjaar ruim 4100 klachten binnen.
Met gemiddeld zevenhonderd klachten per maand was het twee keer zo druk bij het loket als de vorige verslagperiode.
Bijna een kwart van de klachten bij de onafhankelijke toezichthouder gingen over de OV-chipkaart voor studenten. Studenten klaagden onder meer over dat ze de kaart niet hadden ontvangen, hun aanvraag was verdwenen of dat er een verkeerde foto of naam op hun kaart stond.
Ook over de gewone OV-chipkaart en de manier waarop vervoerders met het winterweer omgingen kwamen veel klachten binnen.
Slechte rechtspositie
Volgens het OV-loket is de rechtspositie van reizigers tijdens noodweer slecht. Vervoerders kunnen zich beroepen op overmacht, maar de reizigers hebben pech.
Volgens het OV-loket moeten de vervoerders lessen trekken uit de vele klachten. Zo moet er bij een grote verandering als de invoering van de OV-chipkaart meer gekeken worden naar de gevolgen voor de dienstverlening naar de reizigers.
Ontevredenheid
Verder moeten vervoerders beter samenwerken en de informatievoorziening verbeteren.
Overigens is een deel van de toename van het aantal klachten volgens het OV-loket te danken aan het feit dat mensen de organisatie beter weten te vinden. Ontevredenheid bij de reiziger zou echter de grootste reden voor de toename zijn.