AMSTERDAM - Energiebedrijf Nuon heeft zich verslikt in de integratie van zeven administratieve systemen tot een. Het gaat om oude systemen van de vier bedrijven waaruit het huidige Nuon in is ontstaan. Hierdoor hebben 27.500 huishoudens een verkeerde eindafrekening gekregen.

"Inmiddels hebben de klanten een correctiefactuur met begeleidende brief ontvangen", aldus een woordvoerder van Nuon maandag. Hij is niet bang dat klanten massaal overstappen naar de concurrent als zij in 2004 mogen kiezen bij welk bedrijf zij stroom kopen. "De tijd dringt, maar we hebben nog krap twee jaar om te bewijzen wat we waard zijn", stelt hij.

Naast foute eindafrekeningen is er iets mis gegaan met de automatische incasso in november en december, waardoor bij een aantal huishoudens in januari ineens voor drie termijnen werd afgeschreven. Ook is de teruggave van het te veel betaalde bedrag over de vorige eindafrekening niet bij iedereen op tijd op de rekening terugggestort.

"Andere energiebedrijven zijn ook het product van vele fusies. Zij werken nog met die verschillende systemen en houden zich gedeisd. Dat is een keuze. Wij durfden het huzarenstukje aan", verdedigt de Nuon-zegsman. Hij meldt dat de fouten zijn veroorzaakt doordat medewerkers zich hebben vergist met de nieuwe systemen. Er volgen geen sancties.

Nuon telt op dit moment 5 miljoen stroom- en gasklanten.