Consumentenautoriteit krijgt meer macht

DEN HAAG - De Consumentenautoriteit, een overheidsinstelling die opkomt voor de rechten van consumenten, krijgt meer munitie om kwaadwillende bedrijven aan te pakken.

Dat zei minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken donderdag. De bevoegdheden van de organisatie worden vergelijkbaar met die van de Autoriteit Financiële Markten (AFM), die toeziet op de markt voor financiële producten.

Een van de instrumenten die de Consumentenautoriteit straks in handen heeft, is de zogenoemde aanwijzingsbevoegdheid. Dat betekent dat de naam van een bedrijf dat zich niet goed gedraagt openbaar kan worden gemaakt.

Dwangsom

Bovendien kan de maximale boete van 450.000 euro straks vaker worden uitgedeeld en is er een mogelijkheid om een dwangsom op te leggen. Dat betekent dat een boete oploopt naarmate een bedrijf zich langer niet aan regels houdt.

Van der Hoeven wil de veranderingen nog voor de zomer aanbieden aan de ministerraad. De aanscherping van de bevoegdheden voor de Consumentenautoriteit komt mede doordat Tweede Kamerleden Ine Aasted-Madsen (CDA) en Sharon Gesthuizen (SP) hierop aandrongen. Dat was naar aanleiding van klachten over de manier van klantenwerving door telecombedrijf Pretium.

De Consumentenautoriteit ziet er op terreinen zoals internet, telefonie, energie, zorg, vakantie en vervoer op toe dat bedrijven zich aan regels houden. De organisatie werd in 2007 opgericht.

Bel-me-niet-register

In het debat met de Tweede Kamer over de rechten van consumenten kondigde de minister verder aan dat de Consumentenautoriteit en de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) momenteel onderzoeken of colporteurs tegenwoordig vaker bij mensen aan de deur staan.

Dat zou vaker gebeuren wegens het bel-me-niet-register, waar mensen zich kunnen inschrijven als ze niet door bedrijven willen worden gebeld. De resultaten worden in mei bekend. De minister liet weten dan inmiddels 4,5 miljoen mensen zich hebben ingeschreven in het register.

Elias

VVD-Kamerlid Ton Elias wil dat de consumentenautoriteit hard optreedt tegen bedrijven die zich niet houden aan het bel-me-niet-register.

"Juist om fatsoenlijke aanbieders op de telefonische verkoopmarkt niet de dupe te laten worden van onbeschaafde stunters en cowboys, moeten toezichthouders als OPTA en de nieuwe consumentenautoriteit nu echt rode kaarten en ook forse boetes uitdelen", vindt hij.

Tip de redactie