Prijzenoorlog supers komt om de paar jaar terug

AMSTERDAM - Supermarkten in Nederland vechten om de paar jaar een stevige prijzenoorlog uit. De vorige grote confrontatie speelde zich af in het begin van het nieuwe millennium, toen Super De Boer met melkprijzen ging stunten. Twee jaar daarvoor schudde Albert Heijn de markt op door in januari met de 1-2-3 weken (drie artikelen halen, twee betalen) te komen.

De supermarktwereld kent traditioneel twee perioden in het jaar waarin met prijzen wordt gestunt. Dat zijn januari en in september. In januari bezuinigen consumenten om bij te komen van de feestdagen. Kruideniers proberen met prijsverlagingen klanten binnen te houden. In september is bij veel consumenten het geld op na de vakantie. Ook dan proberen supermarkten via het prijswapen klanten te winnen.

Albert Heijn heeft deze week gebroken met de traditie om na de feestdagen of de grote vakantie met prijsacties te komen. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar flink marktaandeel ingeleverd en wil dat koste wat het kost terugwinnen.

De periode dat prijzen laag zijn, duurt meestal enkele weken. Naar verloop van tijd verhogen de supermarktondernemers hun prijzen weer. In het begin van het jaar 2000 zette de keten Super De Boer de markt op scherp door de prijs van een pak melk te verlagen. Dat was het begin van de melkoorlog.

De slag ging in die tijd om de gezinnen met kinderen. Er werd niet alleen met melk gestunt, maar ook met luiers en peutervoeding. Verder mochten ook chips, cola en spaghetti niet te duur zijn. De prijsoorlog duurde tot eind april van dat jaar.

Uit een onderzoek van de Consumentenbond destijds bleek dat de prijzenoorlog weinig had veranderd aan de rangorde: de goedkoopste supermarkten bleven de goedkoopste en de duurste bleven de duurste. Gemiddeld daalden de prijzen met 5 procent.

In het begin van 1998 was het Albert Heijn die de markt opschudde. Het bedrijf kwam met een actie waarbij consumenten van drie stuks van een product er maar twee hoefden te betalen. Daarop kwam de cocurrentie met scherpere acties. Zo kwam Edah met een vier halen - twee betalen-actie en halveerde Sperwer de prijs van bepaalde producten. Het ging er volgens verscheidene branchekenners destijds heftiger aan toe dan in andere jaren.

Regeerakkoord

Regeerakkoord
Wat betekent het regeerakkoord voor jouw portemonnee? 

Koophuis

Koophuis
Hoe ziet de woningmarkt er in de nabije toekomst uit?

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

NUwerk

Tip de redactie