GILZE - Het uitgeversconcern Audax, bekend van tijdschriften als HP/De Tijd en Weekend, heeft vorig jaar zijn winst met bijna 60 procent zien kelderen.

Het bedrijf had het moeilijk door teruglopende advertentie-inkomsten en een terugval van het aantal passagiers op Schiphol, waardoor zijn AKO-verkooppunten op de luchthaven minder draaiden.

Netto verdiende Audax 2,4 miljoen euro tegen ruim 6 miljoen euro in 2008. Het bedrijfsresultaat zakte van 7 miljoen naar 3,4 miljoen euro, aldus het bedrijf woensdag.

Snijden

Om het tij te keren, reorganiseerde de onderneming vorig jaar al fors bij haar tijdschriftentak. 

Bij de groothandelspoot Betapress worden veertig van de 125 banen geschrapt. Betapress kampt met dalende winstmarges door druk van uitgevers en winkels.

Ook waren er vorig jaar veel meer retourzendingen, waardoor de logistieke kosten sterk opliepen.

Betapress

Audax wil naar eigen zeggen ''meer lean-and-mean'' worden. Behalve bij Betapress zijn nu geen andere grote ingrepen voorzien, zei directeur Patrick Jansen.

Het bedrijf dient zich echter wel te wapenen tegen de ontlezing in Nederland, aldus Jansen. Audax zal zich daarom ook meer richten op de digitalisering van zijn producten.

Gadgets

Het kijkt met belangstelling naar de ontwikkeling van nieuwe gadgets, zoals de iPad van Apple. Met deze tabletcomputer is het mogelijk om op fraaie wijze tijdschriften in digitale vorm weer te geven.

Adverteerders hebben daar ook wel oren naar, zo blijkt uit overeenkomsten die Amerikaanse uitgevers al hebben gesloten.

Schiphol

Audax wist vorig jaar wel de omzet op peil te houden, op bijna 310 miljoen euro, ondanks de terugval in inkomsten bij advertenties en op Schiphol.

Dit was te danken aan goede prestaties van detailhandelsactiviteiten buiten de luchthaven en hogere inkomsten bij andere onderdelen, aldus Jansen.