BRUSSEL - Extra lange en zware vrachtwagens mogen waarschijnlijk niet langer de grens over naar België. De huidige praktijk is strijdig met EU-regels.

De Europese Commissie heeft Nederland en andere lidstaten gevraagd te melden hoe ze de EU-regels momenteel toepassen, aldus een woordvoerder van EU-commissaris Siim Kallas (Verkeer) dinsdag.

De EU-regels bepalen dat vrachtwagens maximaal 40 ton mogen wegen als ze een binnengrens van de EU passeren. De regels maken alleen een uitzondering voor wagens van 44 ton als die extra assen hebben.

Tussen Nederland en België is de laatste jaren echter een levendig verkeer ontstaan van trucks van 44 ton die niet aan die uitzondering voldoen.

EVO

Verladersorganisatie EVO is zeer bezorgd dat het grensoverschrijdend verkeer van de zware trucks zou verdwijnen.

''De lading moet dan verdeeld worden over meerdere vrachtwagens. Dat zorgt voor meer verkeer en miljoenen euro's aan extra kosten'', zegt expert Joost van Doesburg. ''Erg schadelijk voor de sector.''

Nederland doet al enkele jaren proeven met vrachtwagens tot 50 ton die ook bijna 7 meter langer zijn dan het huidige maximum van 18.75 meter.

Duitsland

Die proef mag blijven doorgaan voor binnenlands vervoer, zegt de Europese Commissie. In België mogen trucks tot 44 ton wegen voor binnenlands vervoer. Duitsland neemt ook steeds meer proeven met zwaardere vrachtwagens.

''Dan krijg je de bizarre situatie dat een vrachtwagen tot 1 meter voor de grens heel zwaar mag zijn en 1 meter erna ook weer'', zegt Van Doesburg. De verladersorganisatie EVO hoopt dat de Europese Commissie de regels gaat aanpassen.

Ruimere regels

Alternatief is dat Europa een uitzondering toestaat voor de Benelux, het samenwerkingsgebied van België, Nederland en Luxemburg.

Het EU-verdrag bepaalt dat de Benelux voor sommige zaken nauwer mag samenwerken dan de EU-regels bepalen. Zo hebben wegtransporteurs hier al ruimere regels als ze binnen een ander land iets willen ophalen en wegbrengen.