LEIDSCHENDAM - De supermarkten denken goede zaken te doen tijdens de paasdagen. De paasomzet zal rond de 718 miljoen euro uitkomen, zo'n 2,5 procent meer dan vorig jaar.

Dat verwacht het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de branchevereniging van de supermarkten in Nederland.

Ook de detailhandel is optimistisch in de aanloop naar Pasen. Detailhandel Nederland verwacht 220 miljoen euro extra omzet voor de winkeliers ten opzichte van een gemiddelde week. Volgens de winkeliers draait Pasen steeds meer om het voorjaarsgevoel.

Daarbij past een ''extra luxe paasbrunch op een mooi gedecoreerde tafel'', aldus een woordvoerster.

De tafeldecoratie, vooral in natuurtinten, is dit jaar populair bij consumenten, merken de winkeliers. Maar ook speciaal paasbrood, zalm, luxe vruchtensappen en eieren gaan grif over de toonbank.

Compleet

Voor veel mensen zijn de paasdagen pas compleet met een paasontbijt of -brunch en uitgebreid paasdiner, signaleert ook het CBL. Supermarkten spelen daar op in met een feestelijk en luxe paasassortiment.

Ook voor serviesgoed, servetten, tafellakens, versieringen, bloemen en paasstukjes kan de consument dit jaar in de supermarkt terecht.

Eieren

Favorieten blijven eieren en producten voor ontbijt en brunch: paasbrood, luxe broodjes en beleg en verse sapjes.

Ook de luxe vleesgerechten en gourmetschotels zijn populair. Verder zijn paaseitjes en snoepgoed hardlopers.

Vorig jaar verkochten de supers voor 36 miljoen euro aan paaschocolade en voor 3 miljoen euro aan snoepgoed.