ZOETERMEER - De tuinbouw wil jongeren, maar jongeren willen de tuinbouw niet. Een campagne van de tuinbouwsector, met onder meer spotjes op TMF, MTV en Comedycentral moet daarin verandering brengen.

Door de recessie is het nu minder moeilijk om nieuwe medewerkers aan te trekken, maar volgens het Productschap Tuinbouw is er de komende jaren behoefte aan 10.000 arbeidskrachten per jaar.

Recent onderzoek onder jongeren toont echter aan dat zij de tuinbouw zien als een sector met zwaar werk en barre arbeidsomstandigheden. Het productschap zegt dat beeld te willen aanpassen aan de werkelijkheid.

It's Alive

Dat gebeurt met de arbeidsmarktcampagne It's Alive, die donderdag van start ging gelijktijdig met het jaarlijkse evenement Kom in de Kas. Dit laatste houdt in dat komend weekeinde zo'n 170 tuinders in heel Nederland hun deuren openen voor het publiek.

Dit keer wil de organisatie daarbij vooral laten zien dat tuinders niet alleen goed zijn voor groente en fruit, maar dat ze ook elektriciteit produceren en zuinig omgaan met energie.