KRIMPEN A/D IJSSEL - Binnenvaartschippers die zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband European United Barge Owners (EUBO) willen dat die organisatie doorgaat met het opzetten van een kostenberekeningsmodule.

Met deze module kunnen de schippers gemakkelijker een objectieve kostprijs van het goederenvervoer berekenen.

Dat hebben ze vrijdag besloten op een ledenvergadering van de belangenclub.

''Hiermee staat de schipper sterker in de onderhandelingen dan nu het geval is'', vindt Anton van Megen, initiatiefnemer van het in december opgerichte EUBO.

Vracht

De belangenorganisatie, met 140 betalende leden en 860 niet-betalende gebruikers, bedacht de kostprijsmodule om schippers te helpen in de onderhandelingen over vracht.

Net als andere sectoren lijdt de binnenvaart sinds het uitbreken van de economische crisis in 2008 onder een grote prijsdruk.

Dat wordt mede veroorzaakt doordat de vraag fors is afgenomen, maar de bouw van nieuwe schepen wel is doorgegaan. Ook nu komen er nog steeds nieuwe schepen van de werf af.

Software

De module is gebaseerd op bestaande software, waarbij EUBO voor schippers alvast verschillende vaste en variabele kosten invult.

Schippers hoeven dan alleen nog maar het type schip, de lading en het traject in te vullen. Elke week ververst EUBO verschillende waarden zoals de kosten voor wachttijden bij sluizen en waterstanden.

Fictief schip

Van Megen: ''Daar rolt dan een kostprijs uit voor een fictief schip. Voor een individuele kostprijsberekening kan een schipper ook bij ons terecht, maar dan moet hij zelf meer informatie invullen.''

Tijdens de vergadering werd verder besloten dat er een marktmonitor moet komen om meer inzicht te krijgen in de ontwikkelingen in de binnenvaartsector.

Bovendien gaat EUBO werk maken van een samenwerking met commerciële coöperaties onder de naam Onderlinge Samenwerkingsverband Binnenvaart (OSB). De bedoeling is om samen met de overheid en banken failliete schippers te helpen de moeilijke tijd door te komen.