ZAANDAM - Albert Heijn begint een nieuw offensief in de prijzenoorlog tussen supermarkten. De supermarktketen verlaagt komende week van ruim duizend producten de prijzen. Dat zegt het vakblad Distrifood op basis van een folder die het in handen heeft gekregen.

Volgens J. Holla van marktonderzoeksbureau GfK klopt dit. AH zou de folder vanaf zaterdag verspreiden. Holla denkt dat andere supermarkten de prijsverlagingen volgen. “AH verlaagt ook de prijzen van A-merken. Dan gaan een aantal andere supermarktketens reageren”, zegt hij.

Eerder al gaf AH aan dat het meer aandacht zou schenken aan zijn eigen goedkope merk Euroshopper. Het bedrijf worstelt met een duur imago. Concurrent Edah, van het concern Laurus, kondigde in de zomer al aan scherper op de prijzen te gaan letten.

AH verloor de eerste helft van dit jaar marktaandeel en omzet. Klanten kozen voor goedkopere supers. C1000, voor 73 procent in handen van AH-moeder Ahold, zou volgens een vrijdag verschenen bericht in de Levensmiddelenkrant de omzetgroei zien teruglopen. Over enkele weken begint C1000 een nieuw prijsoffensief in een poging het tij te keren.

Een woordvoerder van Albert Heijn wilde niet ingaan op het bericht. “Wij lopen nooit vooruit op mogelijke activiteiten”, was het enige dat hij kwijt wilde. De woordvoerder van C1000 was niet bereikbaar.