UTRECHT - Automobilisten die over een aantal jaren de markt willen afspeuren voor een nieuwe auto, moeten daar mogelijk meer moeite voor doen

De tijd dat op iedere hoek van de straat een autodealer zit is dan, als het aan brancheorganisatie Bovag ligt, verleden tijd.

Het huidige businessmodel van autodealers is niet langer houdbaar en de verkoop van nieuwe auto's moet sterk gecentraliseerd worden, wil de branche kunnen overleven.

Dat is een van de uitkomsten van een onderzoek naar de toekomst van autodealers, uitgevoerd door DBSC Consulting in opdracht van Bovag.

Lokale garage

Vijf tot twintig vestigingen voor de verkoop van nieuwe auto's is voor de meeste merken afdoende. Nu zijn dat er nog 150 tot 200.

Voor reparatie en onderhoud moeten klanten in de toekomst volgens Bovag niet naar de dealer waar de auto gekocht is, maar naar een lokale garage. Dit moet, net als de verkoop van gebruikte auto's, een aparte specialisatie binnen de branche worden.

IKEA

De onderzoekers keken bij het neerzetten van de nieuwe strategie met een schuin oog naar de Zweedse meubelzaak IKEA. Zij redeneren dat consumenten het geen probleem vinden om eens in de zoveel tijd flink te moeten reizen voor de aanschaf van nieuwe spullen.

Dat vindt Bovag ook. '' De meerderheid heeft aangegeven dat ze daar best 100 kilometer voor willen rijden. Consumenten willen graag het volledige aanbod automodellen zien, alle kleuren, alle uitvoeringen en alle motoren.

Proefrijden

En ze willen ermee kunnen proefrijden. Dat kan niet als je maar 150 auto's per vestiging verkoopt, wel als je er duizend verkoopt'', zegt Eric Tak, sinds dinsdag de nieuwe bestuursvoorzitter van Bovag.

Het afgelopen jaar vielen verscheidene dealers om door de crisis, waaronder het autoconcern Kroymans. Veel autodealers lijden verlies door de moordende concurrentie, te hoge kosten, lagere marges op kleinere auto's en teruglopende winstmarges in de werkplaats.

''Doen we nu niets, dan gaan er in de toekomst meer dealers omvallen'', aldus Tak tijdens het dealercongres van Bovag.