LONDEN - De advertentiemarkt heeft het dieptepunt van de recessie achter de rug. Dat is de overtuiging van de Britse reclamegigant WPP. Het concern liet vrijdag weten dat zijn omzet dit jaar gelijk zal zijn aan die van 2009.

De omzet van WPP exclusief overnames en wisselkoersverschillen daalde vorig jaar met ruim 8 procent doordat klanten vanwege de economische recessie minder adverteerden.

In de tweede helft van vorig jaar was er al verbetering zichtbaar, aldus het bedrijf.

Het bedrijf verwacht voor dit jaar vooral veel van de opkomende economieën en van de verkoop van digitale advertenties.

Ook de Winterspelen in Vancouver en het WK voetbal in Zuid-Afrika leveren een positieve bijdrage aan het herstel van de markt.

Klanten

Tot de klanten van WPP behoren bedrijven als Unilever, Vodafone en Ford. De totale omzet van het concern bedroeg 8,7 miljard pond sterling (9,6 miljard euro).

Dankzij kostenbesparingen wist het bedrijf de daling van de winst voor belastingen te beperken tot 0,3 procent tot 437,7 miljoen pond (484 miljoen euro).