AMSTERDAM - Supermarkten hebben in februari een iets hogere omzet gedraaid dan in diezelfde maand een jaar eerder.

Marktonderzoeksbureau GfK registreerde afgelopen maand een lichte omzetstijging van 1,1 procent naar 2,29 miljard euro. Dat maakte GfK donderdag bekend.

De supermarktbranche werd lange tijd gekenmerkt door een sterke omzetgroei. De laatste maanden is deze enigszins afgezwakt.

In 2009 zagen de supers de totale omzet nog met gemiddeld 3,5 procent stijgen. In het jaar daarvoor haalden de grootgrutters zelfs een 6,2 procent hogere omzet.

Bezoeken

De lichte omzetstijging in februari werd in tegenstelling tot de voorgaande maanden niet veroorzaakt doordat het aantal supermarktbezoeken toenam.

De omzetgroei is geheel op het conto te schrijven van de hogere uitgaven per klant. Afgelopen maand bedroeg de gemiddelde waarde van de inhoud van een winkelmandje 22,06 euro. Precies een jaar eerder stond er gemiddeld een bedrag van 21,76 euro onder aan de kassabon.

Voetbalplaatjes

GfK bekeek ook de voetbalplaatjesactie die Albert Heijn in februari hield. Deze overtrof het succes van het jaar daarvoor. In vergelijking met 2009 trok Albert Heijn met de actie 47.000 extra gezinnen naar zijn winkels.

De komende periode verwacht het onderzoeksbureau een piek rond Pasen dat in de eerste week van april valt.

In eerdere jaren bleek al dat in deze tijd vooral de ontbijt- en lunchproducten, zoals brood, salades en eieren voor een extra omzet zorgden.