AMSTERDAM - De Nederlandse Spoorwegen (NS) is medeschuldig aan de chaos op het spoor in december. Samen met spoorwegbeheerder ProRail was het bedrijf onvoldoende voorbereid op het strenge winterweer.

Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van verkeersminister Camiel Eurlings. Zo blijkt voor het eerst dat de NS tussen 20 en 22 december meer dan de helft van alle treinen heeft geschrapt.

Volgens de onderzoekers hebben beide ondernemingen na de winter van 2006 maatregelen genomen maar hadden deze amper effect. Dat kwam voor een groot deel door verkeerde simulatietests, waardoor NS en ProRail zichzelf op het verkeerde spoor zetten.

Informatie

Door de sneeuw raakte 30 procent van alle treinen defect. Daarnaast was de reisinformatie en aanpassing van de dienstregeling 'verre van optimaal', werkten ProRail en NS niet goed samen, en liet de wisselverwarming het op veel plekken afweten.

Er moet volgens Eurlings nu hard worden gewerkt om het spoor 'winterhard' te maken. NS en ProRail zijn inmiddels een nieuw programma begonnen ('Actieplan Winterhard Spoor'), met onder andere de oprichting van een speciaal weerbureau.

Om te controleren of NS en ProRail wel echt op de goede weg zijn, laat Eurlings in mei een nieuw onderzoek uitvoeren.