DETROIT - Het Amerikaanse autoconcern General Motors (GM) roept in Noord-Amerika 1,3 miljoen auto's terug naar de garage. De auto's kampen mogelijk met een stuurprobleem.

GM heeft meer dan 1100 klachten ontvangen over het uitvallen van de stuurbekrachtiging. Het probleem wordt met veertien ongelukken in verband gebracht.

Daarbij raakte een persoon gewond, zo liet het concern dinsdag weten. Het gaat om modellen van de merken Chevrolet en Pontiac die tussen 2005 en 2010 zijn geproduceerd.

Onderzoek

De Amerikaanse autoriteiten zijn maandag op de hoogte gebracht van de terugroepactie. Dit gebeurde nadat GM een onderzoek had afgesloten dat in 2009 was gestart.

Volgens GM is het nog steeds mogelijk om de betrokken voertuigen te besturen. Bij een lage snelheid vergt dat echter wel meer kracht. GM werkt nu aan een oplossing van het probleem en zal eigenaren van de auto's informeren als die er is.

Toyota

De auto-industrie wordt momenteel geplaagd door een golf van terugroepacties. Het Japanse autoconcern Toyota is het meest getroffen door problemen met vloermatten, gaspedalen, sturen en remsystemen en moest miljoenen auto's terugroepen.

Toyota liet dinsdag weten in Noord-Amerika bij nog eens 1,3 miljoen auto's een mogelijke olielekkage bij de motor te verhelpen. Volgens het concern gaat het om een servicebeurt en niet om een terugroepactie.

Opel

GM maakte dinsdag eveneens bekend zijn investeringen in Opel en Vauxhall fors te verhogen. GM verwacht nu 1,9 miljard euro uit te geven om zijn Europese activiteiten weer levensvatbaar te maken. Eerder ging het bedrijf uit van 600 miljoen euro. Dat meldde GM dinsdag.

Europese regeringen hoeven door de verhoogde bijdrage van GM minder geld te steken in Opel en Vauxhall. Het bedrag, in de vorm van leengaranties, is verlaagd van 2,7 miljard naar minder dan 2 miljard euro.

De omvang van het totale reddingspakket is wel groter. Europese regeringen hebben GM gevraagd om rekening te houden met een tegenvaller van meer dan 400 miljoen euro vanwege de moeilijke omstandigheden op de automarkt. GM gaat eigen vermogen gebruiken en geld lenen om de hogere investeringen te financieren.