AMSTERDAM - In honderden slijterijen kan binnenkort alleen nog maar alcohol worden gekocht nadat via een camera op afstand is gecontroleerd op leeftijd.

De koninklijke Slijtersunie zegt donderdag tevreden te zijn met een experiment en gaat het systeem nu landelijk promoten.

De beelden van klanten worden naar een controlecentrum in Breda geseind, waar een aantal controleurs de hele dag niks anders doet dan beelden van drankkopers scannen.

Binnen drie seconden wordt vastgesteld of de klant niet te jong is. Bij twijfel krijgt de winkelier de opdracht om de koper om legitimatie te vragen.

Privacy

Volgens een woordvoerder van de Slijtersunie, die 500 drankwinkels vertegenwoordigt, reageren klanten en ondernemers positief op het systeem. Privacybezwaren zijn er volgens hem niet. Klanten moeten toestemming geven om gefilmd te worden. Weigeren ze dat, dan mogen ze überhaupt niks kopen.

"Het komt nog te vaak voor dat jongeren drank blijken te kunnen kopen", reageert een woordvoerder van de Slijtersunie. "We willen ons op deze manier onderscheiden van andere verkoopkanalen, zoals supermarkten."

Olievlek

De Slijtersunie verwacht dat het merendeel van zijn leden het systeem zal omarmen, hoewel de organisatie zijn leden niet kan verplichten. "Deze werkwijze kan zich als een olievlek uitbreiden naar de rest van de branche", zegt de woordvoerder. Nederland telt in totaal zo'n 1500 slijterijen.

Het systeem werd ontwikkeld door KPN en de Hollandsche Exploitatie Maatschappij (HEM). "Er zijn kosten, maar wij hebben voor onze leden uiterst gunstige voorwaarden bedongen", aldus de zegsman. Om de prijs omlaag te brengen worden op het systeem ook reclames vertoond.