AMSTERDAM - De Consumentenbond opent een meldpunt voor slecht werkende bankpassen. De bond stelt vaak klachten te krijgen over 'gammele' bankpassen en wil nu een beeld van het probleem krijgen.

De bond wil nagaan welke banken de slechtste passen leveren, welke problemen het meest voorkomen en hoe banken klachten afhandelen.

Banken hanteren volgens de bond een verschillend beleid. Zo brengt ING 7,50 euro in rekening als de pas voor de einddatum kapot gaat. Fortis en ABN Amro laten de klant alleen betalen als hij zijn pas twee keer in een jaar tijd om zeep helpt.

Voorzichtig

Volgens de Consumentenbond moet het vervangen van een pas altijd gratis zijn als de klant voorzichtig is geweest. "Daar moet de bank vanuit gaan. Pas als een pas in tweeën ligt of als er diepe krassen op zitten, is het natuurlijk duidelijk dat er niet zorgvuldig mee is omgegaan", zegt een woordvoerder.

Als een bankpas niet werkt, kan het ook aan het leesapparaat liggen. Daarom vraagt de bond in het meldpunt of de pas bij specifieke apparaten niet werkt en of de gebruiker een idee heeft waarom de pas niet werkt.