Amsterdam begint proef betaald rijden

AMSTERDAM - De regio Amsterdam begint dit voorjaar met een proef betaald rijden. Ongeveer duizend vrijwilligers bijten het spits af. De hoofdstad wil hiermee de bereikbaarheid vergroten en ervoor zorgen dat de wegen niet verder dichtslibben.

Dat maakte wethouder Hans Gerson (verkeer) vrijdag bekend.

De proef neemt ongeveer drie jaar in beslag. Naarmate de tijd verstrijkt, moet het aantal deelnemers groter worden.

Afvoerwegen

Uiteindelijk wil Amsterdam tienduizend automobilisten op vrijwillige basis laten meedoen. Het betaald rijden geldt voor vrijwel alle belangrijke aan- en afvoerwegen in de regio, zoals de A4, de A9, de A2 en de A1.

De deelnemers krijgen maandelijks een bedrag tussen de 80 en 160 euro. De hoogte hangt af van de afstand van het woon- en werkverkeer en het gekozen spitstarief.

Spitstoeslag

Het basistarief is 6,5 cent op werkdagen en voor alle Nederlandse wegen. Daar bovenop komt een spitstoeslag, die kan variëren van 2, 4, 6 of 8 cent. De deelnemer kan zelf een pakket op maat kiezen. Een speciaal kastje in de auto registreert vervolgens de kilometers.

Uiteindelijk kan de automobilist geld verdienen als hij de spits mijdt. Maar als hij wel veel op de drukste tijden op de weg vertoeft en daarmee boven het verkregen bedrag uitkomt, moet hij uit eigen zak bijbetalen.

Pakket maatregelen

Gerson liet weten blij te zijn dat de proef kan beginnen. In februari worden de vrijwilligers benaderd. Dit gebeurt via de werkgevers, voor de eerste groep op bedrijventerreinen in Zuidoost en in de Riekerpolder.

Het uiteindelijke doel is 5 procent minder automobilisten tijdens de spits op de snelwegen te hebben. De proef betaald rijden is onderdeel van een pakket maatregelen dat deze doelstelling moet verwezenlijken.

Luchtkwaliteit

Files kosten de Randstad jaarlijks 1,6 miljard euro. Los van de langere reistijd die ze automobilisten kosten, leidt de uitstoot van schadelijke stoffen ook tot een verminderde luchtkwaliteit. De deelnemers kunnen tijdens de proef kiezen voor alternatieven, zoals openbaar vervoer of deels thuiswerken.

Amsterdam is niet de eerste regio die experimenteert met spitsmijden. Begin vorig jaar begon in Nijmegen een proef om de A325 en de Waalbrug op de drukste momenten van de dag links te laten liggen, in ruil voor 4 euro per dag.

Aanleiding hiervoor vormden wegwerkzaamheden. De maatregel bleek een groot succes en is inmiddels verlengd.

Tip de redactie