SCHIPHOL - Luchtvaartmaatschappijen die met intercontinentale vluchten Schiphol aandoen, zouden in de piekuren voorrang moeten krijgen op met name vrachtverkeer, charters en prijsstunters. Met dat idee denkt de Nederlandse luchtvaartsector dat Schiphol zijn knooppuntfunctie kan verstevigen.

De sector praat hierover met ambtenaren van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De minister benoemt een onafhankelijke coördinator die de vluchten toewijst. Volgens internationale regels gebeurt de toewijzing op historische basis en volgens gelijke behandeling.

"De toewijzing heeft een erg procedureel karakter", zei een woordvoerster van Schiphol zaterdag. "De aanvragen worden op basis van binnenkomst behandeld." Wil het ministerie de regels veranderen, dan moet dat in Europees verband gebeuren.

Schiphol krijgt voor de piekuren meer aanvragen van starts en landingen dan zij kan honoreren. In de daluren heeft de luchthaven nog wel ruimte. De onderneming wil voor de daluren meer vrachtvluchten gaan binnenhalen. Schiphol onderhandelt daarover bijvoorbeeld met de grote vervoerder Singapore Airlines. Die wil volgens de woordvoerster van de luchthaven het aantal Europese knooppunten beperken van zeven tot twee, waarvan Schiphol het grootste moet worden.