AMSTELVEEN - De vakbonden en luchtvaartmaatschappij KLM stevenen af op een confrontatie. CNV Bedrijvenbond en De Unie stellen nu ook harde eisen aan de overname van KLM door Air France. Ze maken zich ernstige zorgen over de werkgelegenheid in Nederland. Dat meldden bestuurders van beide vakbonden vrijdag.

FNV Bondgenoten liet dinsdag al weten acties niet uit te sluiten. Ook deze bond is erg bezorgd over de werkgelegenheid. CNV-bestuurster I. Baltussen eist intensieve betrokkenheid bij de totstandkoming van de strategie van de holding Air France-KLM. De twee bedrijven hebben een strategische commissie in het leven geroepen die de koers gaat bepalen. "Wij willen directe invloed hierop kunnen uitoefenen", zei Baltussen.

Slagen om de arm

KLM heeft de bonden vrijdag schriftelijk laten weten dat ze een "relatie van informatieve aard" met deze commissie wil bewerkstelligen. De maatschappij wil daarover met Air France overleggen. Maar dit stelt Baltussen niet tevreden: "Ze houden te veel slagen om de arm."

Volgens de CNV-bestuurster is directe invloed noodzakelijk om de werkgelegenheid in Nederland te waarborgen. Het staat al vast dat de samenwerking tussen KLM en Air France tot het schrappen van 510 banen lijdt. Hierbij vallen geen gedwongen ontslagen. "Maar ons is niet duidelijk of er in de toekomst nog meer banen verdwijnen, en zo ja, waar", zei Baltussen.

Groter belang

KLM-topman L. van Wijk heeft volgens de vakbondsvrouw aangegeven dat eventuele groei eerlijk verdeeld wordt over KLM en Air France. "Van Wijk gaf aan dat dit ook 'proportioneel' kan betekenen." Zo zou de meeste groei in Parijs plaatshebben, omdat Air France een veel groter belang in de holding heeft. Baltussen: "En dat kan weer gevolgen hebben voor de werkgelegenheid in Nederland."

Ook vakbond De Unie is erg bezorgd over de werkgelegenheid bij KLM en op luchthaven Schiphol. Air France heeft de Franse vakbonden de garantie gegeven dat in Parijs geen banen verdwijnen. KLM rept daar met geen woord over in het document dat het vrijdag aan de bonden heeft gezonden. "Er moet gelijkwaardigheid zijn. Als Air France die garantie geeft, willen wij die ook", zei bestuurder S. Bajema van De Unie.

Slecht voor Nederland

Als KLM over dit punt blijft zwijgen, veroorzaakt Bajema volgende week flinke ophef. "Dan zeg ik dat de fusie tussen KLM en Air France slecht is voor Nederland."

Niet alleen de vakbonden lijken op een ramkoers met KLM te zitten. Ook de Centrale Ondernemingsraad van de maatschappij zet vraagtekens bij de samenwerking. De OR wil harde garanties dat er geen gedwongen ontslagen vallen en eist een eerlijke verdeling van de werkzaamheden. De raad denkt nog niet aan een rechtsgang om de overname te voorkomen, zei voorzitter T. Delnoij.