UTRECHT - De dienstverlening van de Nederlandse Spoorwegen ligt weer bijna op het niveau van 2000. In het derde kwartaal van dit jaar reed 85,9 procent van de treinen op tijd, het hoogste percentage van de laatste drie jaar. Het gemiddelde rapportcijfer voor de NS was een 6,6. Ook dit is sinds 2000 niet meer voorgekomen. Dat heeft de vervoerder vrijdag bekendgemaakt.

Ongeveer 61 procent van de treinreizigers gaf de NS een 7 of hoger als rapportcijfer. Op alle hoofdpunten van de dienstverlening scoort de NS een hoger cijfer. Slechts 21 procent van de passagiers gaf echter aan tevreden te zijn over de verhouding tussen de prijs van de kaartjes en de kwaliteit.

Door gladde sporen kunnen treinen in de herfst minder op tijd rijden. Aan het einde van het jaar zal het percentage treinen dat volgens de dienstregeling rijdt daarom lager liggen dan in de zomer.

Volgens de consumentenorganisaties doet de NS veel om de dienstverlening te verbeteren. Dat lijkt langzamerhand vruchten af te werpen, stellen onder meer de Consumentenbond en Rover.

In 2001 en 2002 kampte de NS met veel problemen. De directie werd in 2001 gedwongen af te treden door de vele vertragingen op het spoor. Afgelopen herfst kende de NS enorme vertragingen door gladde sporen.