LUXEMBURG - Tussen Rotterdam en Parijs moet een behoorlijke binnenvaartroute komen. De huidige zigzagverbinding met smalle kanaaltjes en riviertjes moet daartoe grondig worden uitgebreid. Ministers van Nederland, België en Frankrijk gaan hier samen aan werken, zo hebben ze donderdag gezegd tijdens een vergadering van Europese verkeersministers.

Het project kan belangrijk worden voor de Nederlandse binnenvaartschippers, verwacht de Nederlandse verkeersminister Peijs. "Je kunt je voorstellen dat een grote stad als Parijs veel bouwstoffen nodig heeft. Die gaat nu via andere havens en via de weg."

Duizend ton

Op dit moment loopt naar Parijs al wel een brede binnenvaartroute via de Schelde tot aan de Franse plaats Valenciennes. Vandaar slingert de vaarroute circa 200 kilometer in smalle stukjes tot aan de Seine in Parijs. "Dat Franse deel is nu bevaarbaar voor schepen tot 300 ton. Dat moet minstens duizend ton worden", vindt Peijs.

De minister had het idee recent een impuls gegeven toen ze toevallig sprak met een adviseur van de Franse premier. Toch strandde het bijna door een misverstand. Europees commissaris De Palacio (Transport) wilde het voorstel donderdag niet plaatsen op een lijst van circa dertig grote Europese projecten. Ze meende namelijk dat de betrokken landen het onderling oneens waren. "Tijdens de vergadering hebben we een verklaring opgesteld dat zowel Nederland, België als Frankrijk dit willen oppakken", vertelde Peijs.

Belangrijk transportmiddel

De Nederlandse regering geeft de binnenvaart hoge prioriteit tijdens het voorzitterschap van de Europese Unie eind 2004. Peijs vindt de binnenvaart een belangrijk transportmiddel. Bovendien zijn zes van de tien binnenvaartschippers in Europa Nederlanders. Op aandringen van de minister komt de Europese Commissie nog dit jaar met een ontwerp-richtlijn voor een Europees communicatiesysteem voor de schippers. Dat moet de veiligheid en efficiency bevorderen. Nu verschillen de communicatiesystemen per rivier en per land. Peijs kreeg voor haar pleidooi bijval van haar collega's uit België, Frankrijk en Duitsland.