AMSTERDAM - De NS mag in haar reclames niet meer te stellig beweren dat de treinen op tijd rijden.

Dat oordeelt de Reclame Code Commissie naar aanleiding van een reclame voor zakelijk reizigers waarin onder meer wordt gezegd: "Wie op tijd wil zijn, vertrouwt op de trein."

Een zakelijke reiziger uit België had geklaagd omdat hij vindt dat treinen van de NS niet op tijd rijden. Hij heeft naar eigen zeggen regelmatig last van aanzienlijke vertragingen.

De NS wierp tegen dat de slogan niet inhoudt dat iedere trein altijd op tijd rijdt en dat de slogan niet letterlijk genomen moet worden.

Betrouwbaar vervoersmiddel

Uit de reclame volgt volgens de commissie niet dat de trein altijd op tijd is, maar blijkt hooguit dat het om een betrouwbaar vervoersmiddel gaat. Dit klopt volgens de commissie omdat de treinen negentig procent van de tijd punctueel rijden, wat overeenkomt met overheidsafspraken.

De Reclame Code Commissie oordeelt dat de NS met de reclame wil beweren dat de trein het meest betrouwbare vervoermiddel is en dat dit te stellig is.

Doordat de treinen in tien procent van de gevallen niet op tijd rijden, komen zakelijke reizigers niet altijd op tijd op hun bestemming, ondanks dat dit gesuggereerd wordt. De NS en de klager kunnen nog in beroep gaan tegen de uitspraak.