AMSTERDAM - Ondanks de economische crisis groeide de omzet van Nederlandse supermarkten in 2009 met 5,4 procent. Dat maakte marktonderzoeksbureau GfK woensdag bekend. De totale omzet kwam uit op 31,66 miljard euro.

De omzetstijging was deels te danken aan het feit dat het boekjaar 2009 53 weken telde. Zonder de extra week groeide de omzet met 3,4 procent tot 31,05 miljard euro. Dit jaar verwacht GfK een omzetgroei van 1,5 procent op vergelijkbare basis tot 31,5 miljard euro.

Het aantal bezoeken steeg met 3,2 procent. Per kassabon steeg de omzet echter nauwelijks, namelijk van 21,85 euro naar 21,89 euro.

Piekdag

De omzet rond de kerst en oud en nieuw, oftewel de laatste drie weken van het jaar, steeg met 3,3 procent tot 1,94 miljard euro. De woensdag voor kerst was dit jaar de piekdag, mede omdat de consumenten niet tot de laatste dag durfden te wachten met de kerstaankopen in de angst om mis te grijpen.