PEKING - Het Chinese Beijing Automotive Industry (BAIC) heeft agressieve plannen om met nieuwe automodellen marktaandeel af te snoepen van zijn concurrenten, zowel op de thuismarkt als in het buitenland.

De op vier na grootste autoproducent in China maakte woensdag bekend daarvoor de komende drie jaar 33 miljard yuan (3,1 miljard euro) uit te trekken.

BAIC, dat de technologie van de oude Saab-modellen 9-3 en 9-5 heeft overgenomen van het Amerikaanse General Motors (GM), wil binnen twee jaar 100.000 auto's op de markt brengen die in eigen stal zijn ontwikkeld.

De techniek van Saab speelt daarbij een belangrijke rol. BAIC wil die technologie zo snel mogelijk integreren met zijn eigen techniek. Het bedrijf bouwt een nieuwe fabriek met een productiecapaciteit van 150.000 personenauto's per jaar, die in 2011 af moet zijn.

Eerste plaats

China stootte de Verenigde Staten dit jaar voor het eerst in de geschiedenis van de eerste plaats als grootste automarkt. Hoewel de automarkt daar hard groeit, lopen de Chinezen op het gebied van technologische ontwikkeling nog ver achter bij hun buitenlandse concurrenten.

Om die reden zijn Chinese autobouwers driftig op zoek naar buitenlandse overnamekandidaten. Zo probeerde BAIC eerder dit jaar het Duitse Opel, in bezit van GM, in te lijven.

Het Chinese Geely staat op het punt het Zweedse Volvo over te nemen, terwijl Sichuan Tengzhong de benzineslurpende terreinwagen Hummer overneemt van GM.

BAIC, dat dit jaar 1,24 miljoen auto's aan de man heeft gebracht, werkt al langer op het gebied van de productie samen met het Duitse Daimler en het Zuid-Koreaanse Hyundai. Om de groeiplannen te financieren willen de Chinezen een beursnotering. Details over de beursgang zijn nog onbekend.