AMSTERDAM - Supermarkten lopen nog niet binnen door ook op zondag open te gaan. Dit jaar hebben de Nederlandse supermarkten naar verwachting 300 miljoen euro aan omzet gehaald op deze 'rustdag'.

Dat is nog geen 1 procent van de totale omzet in 2009, zo bleek dinsdag uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK.

De zondagse omzet ligt dit jaar wel 33 procent hoger dan vorig jaar. Vooral in de drie grote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag neemt het belang van de zondag voor de supers toe.

Daar wordt op zondag al 2,3 procent van de totale omzet gerealiseerd.

Tweeverdieners

Vooral jonge alleenstaanden en tweeverdieners doen boodschappen op zondag. Ouderen en inwoners van Noord-Nederland maken veel minder gebruik van de zondagopening.

De zondagopening heeft ondanks het voorlopig beperkte aandeel in de omzet zeker de toekomst, betoogt onderzoeker Joop Holla in een reactie.

''Je ziet dat vooral jongeren er wel gebruik van maken. Dat gebruik gaat de komende jaren alleen maar groeien.'' Veel hangt daarbij wel af van de locatie, zegt hij. ''Er moeten genoeg jongeren in de buurt zijn.''

Aandacht

Grote supermarktketens als Albert Heijn en Dirk van der Broek steken veel aandacht in de zondag, aldus Holla.

''Ze zien dat het zeker in de grote steden heel lucratief kan zijn. Vooral als het goed wordt gecombineerd met de aankleding van de winkel voor de rest van de week. Vaak laten ze de nieuwe weekaanbiedingen ook al op zondag ingaan.''

Middag

Supermarkten hoeven op zondag overigens niet voor dag en dauw de deuren te openen. Driekwart van de omzet wordt pas in de middag gehaald.

Ook 's avonds openblijven heeft weinig zin, zegt Holla. ''Na zessen zakt het in.''