BERLIJN - De tolheffing voor vrachtauto's die zwaarder zijn dan twaalf ton op de Duitse snelwegen is wederom uitgesteld. De datum van 2 november is niet langer haalbaar. Dat bleek zondag na een overleg tussen de Duitse minister van Transport M. Stolpe en het bedrijvenconsortium Toll Collect.

De invoering van het project is al vaker verschoven. In eerste instantie had het eind augustus moeten beginnen. Wanneer het project nu wel kan beginnen, is nog onduidelijk. Een termijn is niet meegedeeld.

Een boordcomputer in de vrachtwagens moet precies bijhouden hoeveel kilometers er worden afgelegd. Die registratie zou dan gaan via een satelliet. De computers lieten het echter vaak afweten. Een kilometer op de Duitse snelweg gaat een bedrijf 12,4 eurocent kosten.

De Duitse overheid mist door het uitstel maandelijks een bedrag van 156 miljoen euro. Het ministerie wil nu met het bedrijvenconsortium praten over een vergoeding voor de gemiste inkomsten.

Het plan om tol te heffen heeft tot veel weerstand geleid. Na opmerkingen van de Europese Unie paste Duitsland een vergoedingsregeling voor Duitse transportondernemingen aan. Vervoerdersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) toonde zich zondag tevreden. “Het is een wijs besluit dat Duitsland de kilometerheffing heeft uitgesteld”, aldus een woordvoerster.

Het uitstel getuigt van realiteitszin, meent TLN. De organisatie vindt dat er pas sprake van invoering kan zijn als Duitsland het systeem grondig heeft beproefd en alles naar behoren functioneert.

Mocht het systeem worden ingevoerd dan kost dat de Nederlandse transporteurs volgens TLN op jaarbasis circa 115 miljoen euro. De Eigen Verladersorganisatie (EVO), die ongeveer op het zelfde bedrag komt, vindt het terecht dat de invoering is uitgesteld, zolang de technische voorzieningen daarvoor niet in orde zijn.

De EVO is tegen de invoering door Duitsland alleen. Zij ziet liever dat de zaak Europees wordt geregeld. Anders wordt het een lappendeken van heffingen in elk land apart, aldus een woordvoerster. Volgens haar is de consument uiteindelijk de dupe van de tolheffing, omdat het bedrijfsleven de kosten daarvan zal doorberekenen.