SITTARD - Media Groep Limburg zet vanwege teruglopende inkomsten uit advertenties en abonnementen het mes in de organisatie.

De uitgever van Dagblad De Limburger en Limburgs Dagblad maakte maandag bekend 48 voltijdbanen te schrappen.

Dat is ongeveer 10 procent van het totale personeelsbestand.

Het grootste deel van de reorganisatie gaat ten koste van de werkgelegenheid bij de drukkerij van Nieuwsdruk Heerlen, waar 23 voltijdbanen verdwijnen.

Maatregelen

De redacties van de dagbladen leveren vijftien arbeidsplaatsen in. Bij de advertentieafdeling worden acht banen geschrapt.

Algemeen directeur Johan Boermann sluit verdere maatregelen niet uit. ''Over een halfjaar kijken we of het voldoende is. Maar als de situatie slechter uitpakt dan nu wordt voorzien, moet er verder worden ingegrepen.''

Kleinere voet

Media Groep Limburg, dat evenals uitgever Wegener eigendom is van de Britse Mecom Group, heeft in de afgelopen twee jaar 8 procent van zijn abonnees verloren.

Het bedrijf zag de inkomsten uit advertenties in die periode met ruim een kwart afnemen.

''De hele bedrijfstak moet op kleinere voet gaan leven'', aldus Boermann. ''Het ontbreekt aan nieuwe activiteiten die de wegvallende inkomsten op kunnen vangen, waardoor de kurk waar we op drijven steeds kleiner wordt.''

Onacceptabel

Hoofdredacteur Huub Paulissen zei maandag dat de capaciteit voor verslaggeving in de regio's behouden is gebleven. Er verdwijnen vooral banen op de eindredactie en de beeldredactie.

De ondernemingsraad en vertegenwoordigers van de redactie van Media Groep Limburg noemden de reorganisatie in een reactie onacceptabel.

Opschroeven

Ze vinden dat de Media Groep Limburg de afgelopen jaren als gevolg van een groot aantal geschrapte banen resultaten heeft geboekt die ver boven het gemiddelde in de bedrijfstak lagen.

''Het is veel te kort door de bocht dat de directie de winst telkens weer wil opschroeven door simpelweg banen te schrappen.'' Ze vrezen dat de nieuwsvoorziening in Limburg ''ernstig in het gedrang komt''.