AMSTERDAM - Post- en logistiek concern TNT wil de komende jaren verschillende posttakken in Europa van de hand doen.

Het bedrijf ziet geen kans een grote speler te worden op de Europese postmarkt, omdat het vrijgeven ervan stagneert door de crisis en volumedalingen.

''In het ene land is het minimumloon, in het andere zijn het sleutels om gebouwen binnen te komen. Er wordt van alles verzonnen om de competitie moeilijk te maken'', aldus bestuursvoorzitter Peter Bakker donderdag. Bovendien zetten alternatieven als e-mail de volumes structureel onder druk.

Het bedrijf richt zich daarom de komende jaren op de pakketdivisie (Express) en de Nederlandse postactiviteiten. Ook blijft het bedrijf actief in landen waar het een goed postnetwerk heeft, zoals bijvoorbeeld in België.

Verder blijft de postverwerker zeker actief in Duitsland, met de onlangs gesmede samenwerking met de uitgever Georg von Holtzbrinck. TNT verwacht de komende tijd meer aankondigingen te kunnen doen, zo liet het donderdag weten.

Slepende onderhandelingen

In Nederland heeft TNT wel te maken met al jaren slepende onderhandelingen over een nieuwe cao voor de postdivisie.

Binnenkort komen de top van TNT en de vakbonden samen om verder te onderhandelen. Het concern hoopt aan het begin van 2010 een nieuwe cao te hebben, zo liet Bakker weten.

In welke overige landen het bedrijf samenwerkingen gaat zoeken en waar het mogelijk activiteiten gaat verkopen, liet de topman donderdag in het midden. Pas bij de presentatie van de jaarcijfers volgend jaar wil TNT daar verder op ingaan.

Stabiel niveau

Volgens Bakker blijft het moeilijk om voorspellingen te doen over het economische herstel. Daarbij is vooral de ontwikkeling bij de pakketdivisie in de komende tijd belangrijk.

''We zitten nu op een stabiel niveau vergeleken met het slechte jaar 2007, maar we wachten af wat dit kwartaal en het nieuwe jaar brengen'', aldus Bakker. Over de postdivisie is de topman stelliger.

''Volgend jaar dalen de volumes tussen 7 en 9 procent door de gevolgen van het vrijgeven van de Nederlandse postmarkt'', aldus Bakker. In de daarop volgende jaren verwacht TNT tot 2015 een jaarlijkse daling van 4 tot 6 procent.

Kostenbesparingen

De dalende volumes compenseert TNT voor een deel met kostenbesparingen. De postverwerker bespaarde tot eind september 434 miljoen euro en verwacht volgend jaar nog eens 200 miljoen aan kostenbesparingen te realiseren.

TNT wil eind dit jaar ruim 500 miljoen euro hebben bespaard.