BERLIJN - De fabriek van Opel in Antwerpen lijkt het grootste slachtoffer te worden van de sanering die het Amerikaanse autoconcern General Motors (GM) wil doorvoeren bij zijn Europese dochterbedrijf.

Topman Nick Reilly van de Europese tak van GM zei woensdag dat de toekomst van de activiteiten in Antwerpen ''onzeker'' is.

Reilly liet in Duitsland een deel van het bedrijfsplan voor Opel los. Alle vier de Duitse fabrieken blijven in ieder geval open. GM wil bij zijn Europese activiteiten, waar ook Vauxhall onder valt, ongeveer 9000 van de 50.000 banen schrappen. Circa 50 tot 60 procent daarvan komt voor rekening van de Duitse fabrieken. Toch werd in Duitsland positief gereageerd. Werknemers vreesden dat Opel daar een of twee fabrieken wilde sluiten.

In Antwerpen werken zo'n 2600 mensen voor Opel. De voorzitter van de Europese ondernemingsraad van Opel, Klaus Franz, onthulde dat volgens het huidige plan ruim 2300 banen in de Belgische stad moeten verdwijnen.

Het zou hier gaan om alle productiemedewerkers. GM wilde dit niet bevestigen. Directeur Reilly zei dat een werkgroep de komende weken zal uitzoeken wat de mogelijkheden voor de Belgische activiteiten zijn.

Verkopen

De sanering volgt op het besluit van GM eerder deze maand om Opel niet te verkopen aan de Canadees-Russische combinatie Magna/Sberbank. De Amerikanen hebben zich ontworsteld aan hun eigen financiële problemen en hebben nu voldoende vertrouwen om Opel weer winstgevend te krijgen.

GM wil de kosten bij zijn Europese tak met 20 procent terugbrengen. Naast Duitsland en België zullen de vestigingen in Groot-Brittannië en Spanje te maken krijgen met ontslagrondes.

De klappen zijn hier echter minder groot. Or-voorzitter Franz zei dat in Luton ruim driehonderd banen op de tocht staan, in Zaragoza gaat het om negenhonderd arbeidsplaatsen.

Neerleggen

De Vlaamse premier Kris Peeters zei woensdag zich niet te willen neerleggen bij een sluiting van de fabriek in Antwerpen. ''Ik zal de komende uren, dagen, weken en maanden alles in het werk stellen zodat Opel Antwerpen een duurzame toekomst krijgt.''

Peeters gaf wel toe dat de situatie er ''heel, heel moeilijk uitziet''. Belgische vakbonden willen eerst afwachten wat GM precies met de fabriek voorheeft.