BRUSSEL - Ruim de helft van de leraren in de EU wil zelf meer opleiding krijgen, zo blijkt uit onderzoek onder leiding van professor Jaap Scheerens van de Universiteit van Twente. Probleem is echter dat de lesroosters een hindernis zijn om deel te nemen aan meer scholing.

Een oplossing kan zijn om de bijscholing op te nemen in het lesrooster, aldus het rapport in opdracht van de Europese Commissie.

"Als we onderwijs van goede kwaliteit willen, is het van cruciaal belang dat we onze leraren optimale kansen bieden hun vaardigheden te ontwikkelen. Niet alleen aan het begin maar ook tijdens hun loopbaan'', zei EU-commissaris Maros Sefcovic (Onderwijs) dinsdag.

Status

"Door leraren aan te moedigen zich bezig te houden met hun professionele ontwikkeling, kunnen we een bijdrage leveren aan de status en aantrekkelijkheid van het beroep.''

Nu krijgen negen van de tien leerkrachten in de EU enige vorm van bijscholing. Maar vooral vrouwelijke en jongere leerkrachten vinden die onvoldoende.