WOGNUM - Ongeveer een op de tien klanten van de failliete DSB Bank heeft de rekening voor een lening of hypotheek over de maand oktober nog niet betaald. Iets meer dan de helft van alle klanten heeft aan de curatoren van DSB een machtiging gegeven voor automatische incasso.

Dat heeft een woordvoerder van de curatoren maandag desgevraagd gezegd. Eerder deze maand maakten de curatoren bekend dat er bij klanten enige verwarring was ontstaan rondom de maandelijkse betalingen voor leningen of hypotheken.

Als gevolg van de noodregeling bij DSB Bank die op 12 oktober inging is het inkomend en uitgaand betalingsverkeer door banken stilgelegd. Daarom moesten mensen geld handmatig overmaken en een machtiging verstrekken voor incasso van toekomstige bedragen.

Vakantie

Dat door een deel van de klanten nog niet betaald is, kan volgens de woordvoerder meerdere oorzaken hebben. ''Bijvoorbeeld mensen die met vakantie zijn. We zijn tevreden over hoe er betaald wordt, het gaat niet slecht.''

De percentages van wanbetalers stonden maandag vermeld in een rapport van Moody's. De kredietbeoordelaar waardeerde eerder deze maand enkele pakketten met hypotheken en consumentenkredieten van DSB Bank af wegens mogelijke wanbetalingen door consumenten met zulke producten.

Moody's zegt nu echter positief verrast te zijn door het aantal mensen dat heeft betaald of een machtiging heeft gegeven.