RIDDERKERK - De prijzen van producten bij de supermarkten van Albert Heijn en de concurrentie kruipen de komende tijd steeds dichter naar elkaar toe. Deze verwachting sprak topman Dick Boer van Albert Heijn maandag uit op een bijeenkomst met de media.

Volgens Boer heeft Albert Heijn de prijzen de afgelopen jaren al flink verlaagd. Dit proces gaat nog steeds door, al spreekt Boer nu liever van ''finetunen''.

''Je moet met de klant meebewegen en onderdeel daarvan is dat je de prijs belangrijk moet maken'', zei de AH-directeur.

Prijzenslag

Volgens analisten is een nieuwe 'prijzenslag' door de overname van Super de Boer door Jumbo onvermijdelijk. Theodoor Gilissen bankiers stelde onlangs in een rapport dat Albert Heijn begin 2010 een prijzenoorlog zal beginnen.

Boer wilde hier niets over zeggen, maar de prijzen gaan onmiskenbaar ''transparanter worden''. Want consumenten kunnen via internet steeds makkelijker prijzen met elkaar vergelijken, zei Boer.

Albert Heijn

Albert Heijn wil verder flink inzetten op expansie. Boer ziet verdere groeimogelijkheden voor Albert Heijn zelf, maar ook voor de winkels van Etos en Gall & Gall. Niet alleen in Nederland, maar ook in andere Europese landen liggen kansen.

De supermarktketen is met driehonderd winkels al zeer actief in Tsjechië. Boer sluit niet uit dat Albert Heijn ook de vleugels uitslaat naar nieuwe landen van de Europese Unie als Roemenië en Bulgarije, hoewel daar op dit moment nog geen plannen voor zijn.

Carrefour

Het Franse Carrefour zit daar al stevig in het zadel met de formule van hypermarchés. Die kant wil AH in elk geval niet op gaan. ''Als we uitbreiden naar andere landen, doen we dat met supermarkten. Daar zijn we goed in'', aldus Boer.

Albert Heijn plaatst de nieuwe plannen voor groei ook in ''een groter speelveld''. De grootgrutter wil de huidige dertig grote XL-winkels uitbreiden tot vijftig. In die winkels moet het assortiment ook meer non-food-artikelen bieden, zoals kleding en tijdschriften.

Concept

Volgens Boer is hier nog ''een flinke slag te slaan''. Albert Heijn wil het nieuwe concept in het eerste kwartaal van 2010 uitrollen.

Tegelijk wil Albert Heijn het aantal kleinere winkels in de grote steden uitbreiden. Onlangs zijn er al vijf bijgekomen, onder meer in Delft en Den Haag. Die winkels bieden vooral veel versproducten, maar Boer wil ook daar non-food aan het assortiment toevoegen.

Dit alles beoogt de super milieubewust en met zorg voor de omgeving te doen. Albert Heijn voert bijvoorbeeld tot eind 2010 een reeks energiebesparende maatregelen door. Energiezuinige led-verlichting siert dan 6700 diepvrieskasten en meer transporttrailers gaan op aardgas rijden.

Ook investeert AH in supers in de zogeheten krachtwijken, om de buurt leefbaarder te maken.