ZEEWOLDE - Spyker Cars stopt met de assemblage van sportwagens in Zeewolde. De luxe bolides zullen voortaan in het Britse Coventry in elkaar gezet worden.

Door de verplaatsing van de activiteiten staan circa 45 van de 135 banen in Nederland op de tocht. Dat heeft het bedrijf vrijdag bekendgemaakt.

Bestuursvoorzitter Victor Muller van Spyker verwacht met de ingreep miljoenen euro's aan kosten te kunnen besparen.

Daar staat wel tegenover dat het ontslag van de 45 medewerkers een ''substantiële'' kostenpost met zich mee zal brengen.

De exacte hoogte daarvan is afhankelijk van het sociaal plan waarover volgende week gesprekken met de bonden beginnen.

Efficiency verhogen 

De productie wordt aan het eind van dit jaar overgeheveld naar Spykers toeleverancier Coventry Prototype Panels (CPP), die sinds het jaar 2000 diverse prototypes voor Spyker bouwde en delen van de carrosserie van bepaalde modellen.

Door de verhuizing wordt de toekomst van Spyker volgens topman Victor Muller veiliggesteld. Naast de beoogde kostenbesparing is de reorganisatie vooral ingegeven door de wens de efficiency te verhogen.

Tot nu toe gingen er volgens Muller honderden arbeidsuren verloren door carrosserieën heen en weer te sturen tussen CCP en de productiehal in Zeewolde.

''Die methode was op te brengen toen de bomen tot in de hemel groeiden, maar in de huidige barre economische tijden is het niet langer reëel.''

Markant automerk

Vakbond FNV Bondgenoten noemt de reorganisatie bij het autobedrijf een verlies voor Nederland. ''Niet alleen verliezen 45 mensen hun werk, Nederland verliest ook de productie van een markant automerk'', aldus bestuurder Herbert Römer.

Volgens de bond heeft Spyker aan de groep getroffen werknemers aangeboden mee te verhuizen naar Engeland. FNV zal dit voorstel samen met alle andere facetten van het sociaal plan maandag aan haar leden voorleggen.

CNV Metaaltechniek vindt het besluit ''bijzonder spijtig'', maar lijkt er wel begrip voor te hebben omdat Spyker al jaren verlies lijdt. ''Je hoopt dat er een keer zwarte cijfers geschreven kunnen worden. Maar helaas, dat zit er kennelijk niet in'', aldus bestuurder Peter de Ridder.