HILVERSUM - De TROS moet van het Commissariaat voor de media (CvdM) een boete van 270.000 euro betalen wegens overtreding van sponsorregels rond het kinderprogramma Bibaboerderij.

Volgens het CvdM wordt het programma betaald door supermarktketen C1000. 

De TROS is het hier niet mee eens en zegt een bezwaarschrift tegen het besluit te gaan indienen. Als het moet, wil de omroep daarna zonodig in beroep gaan bij de rechter, aldus een woordvoerster maandag.

''Op het moment van aankoop was er geen sprake van een merchandise-overeenkomst tussen de producent en derden. Er kan dan ook niet worden gesproken van een vooropgezette wetsovertreding'', aldus de TROS in een reactie op het besluit.

Merchandising

Volgens het CvdM dient Bibaboerderij als platform voor de lancering van de merchandising die hoort bij het concept Bibaboerderij; er is dus geen sprake van een programma waar merchandising omheen is ontstaan, zo schrijft het CvdM.

Volgens Peter Kuipers, directeur van de TROS, ''is er geen twijfel over de goede bedoelingen'' van zijn omroep.

Het gaat om de hoogste boete die de TROS ooit opgelegd heeft gekregen.