AMSTERDAM - Het Nederlandse bedrijfsleven heeft innoveren momenteel op een laag pitje staan. De meeste bedrijven stellen plannen om te vernieuwen nog even uit.

Pas in 2011 verwacht 62 procent van de organisaties prioriteit te geven aan product- of dienstontwikkeling, tegen een minderheid van 40 procent nu.

Dit is een van de conclusies die organisatieadviesbureau Berenschot trekt uit het tweejaarlijkse onderzoek Ken- en stuurgetallen personeelsmanagement 2010 dat donderdag is verschenen.

Slechte tijden

Innoveren doe je kennelijk in goede en niet in slechte tijden, concludeert Berenschot. Dit jaar verwacht 43 procent van de organisaties dat de markt waarin zij actief zijn, nog krimpt. Slechts een kwart van de organisaties voorziet groei.

Over 2011 zijn de marktverwachtingen een stuk positiever; dan verwacht bijna de helft van de organisaties een groei van de markt waarin zij actief zijn. Slechts 19 procent voorziet dan nog een krimp.

Aandacht

Aandacht voor innovatie hangt hier dus blijkbaar sterk mee samen, aldus het adviesbureau. Aan het onderzoek namen personeelsmanagers van bijna honderd organisaties deel uit zowel de profit- als non-profit sector.

Ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf die de vraag zien teruglopen, voeren wel vaak innovaties in producten en diensten door.

Van de 40 procent innoverende mkb-bedrijven, kampt 68 procent met een verminderde vraag, bleek onlangs uit de MKB Marktmonitor 2009, uitgevoerd door Unique Uitzendburo en TNO.