BERLIJN - De tolheffing voor vrachtwagens op de Duitse snelwegen begint waarschijnlijk niet voor volgend voorjaar. De op dit moment nog geldende ingangsdatum van 2 november is "door aanhoudende technische problemen'' niet haalbaar. De start kan nog wel een halfjaar op zich laten wachten, schreef de Duitse krant Die Welt zaterdag op gezag van bronnen binnen de overheidsdienst voor goederenverkeer (BAG).

De voorzitter van de Duitse transporteursorganisatie, Karlheinz Schmidt, zei tegen Die Welt dat hij de invoering van de rolheffing 'niet voor Pasen 2004' verwacht.

Een woordvoerder van minister Stolpe van Transport zei vrijdag dat er sprake is van een 'nieuwe fase in de invoeringsfase' van de tolheffing. Vrijdag zouden voor de eerste keer fictieve tolberekeningen worden gemaakt. Tot dusver hadden de boordcumputers in de vrachtwagens het regelmatig laten afweten. Met die boordcomputers wordt de tolheffing van gemiddeld 12,4 eurocent per kilometer via een satelliet afgeboekt.

Volgens Die Welt gaan het BAG, het ministerie van Transport en de maatschappij die de tol heft, maandag en dinsdag tijdens een 'workshop' de eerste balans opmaken van de testresultaten. Daarna valt een besluit over de aanvangsdatum van de officiële proefperiode, waarin 5000 vrachtwagens het systeem beproeven.

Het ministerie wil de workshop volgens de bronnen van de krant gebruiken om druk uit te oefenen op het BAG om de voorbereidingsfase, die acht weken zou duren, in te korten. De regering streeft naar invoering van de tolheffing per 1 januari. Er worden nu al veel kosten gemaakt voor de invoering.