BRUSSEL - Europarlementariërs willen snel actie ondernemen tegen de lange werkdagen voor piloten.

EU-regels staan nu toe dat piloten overdag veertien uur of 's nachts bijna twaalf uur lang opstijgen en landen.

Piloten van de European Cockpit Association (ECA) vrezen ongelukken door oververmoeidheid, zo waarschuwen ze maandag in folders die ze op veel vliegvelden uitdelen.

Peter van Dalen (ChristenUnie), vicevoorzitter van de Europarlementscommissie voor verkeer, brengt het onderwerp maandagavond direct in een coördinatorenvergadering: ''Als de piloten zelf al vragen om kortere werktijden, moeten we daar zeker naar kijken''.

VVD

VVD-Europarlementslid Jeanine Hennis-Plasschaert had over de werktijden al vragen gesteld aan de Europese Commissie.

CDA'ster Corien Wortmann is nu hetzelfde van plan: ''Ik vind de veiligheid in de lucht zo belangrijk, dat het nodig is daar nog eens goed naar te kijken. Ik krijg de indruk dat de EU-regels niet streng genoeg zijn''.

Pleidooi

De piloten baseren hun pleidooi op een rapport van Europese wetenschappers. Dat toont dat de kans op fouten meer dan vijf keer zo groot is na dertien uur werken.

''Het rapport ligt er al een jaar. Brussel heeft er niets mee gedaan. Nu moet er echt iets gebeuren'', zei captain Henk de Vries, vicepresident van de European Cockpit Association (ECA) bij een persconferentie in Brussel.

Werktijden

De Vries vindt het fijn te horen dat de Europarlementsleden bereid zijn het probleem aan te pakken. De pilotenorganisatie, die ruim 38.000 leden heeft, zegt dat de Verenigde Staten de werktijden van piloten al wel verkorten.

De aanleiding was dat een oververmoeide piloot een ongeval met vijftig doden veroorzaakte in Buffalo. VVD-Europarlementslid Jeanine Hennis-Plasschaert stelt dat het Europese luchtvaartagentschap EASA een rapport heeft togezegd.

Veiligheid

De VVD'ster meent dat het pleidooi van de piloten niet alleen te maken heeft met veiligheid, maar ook voortkomt uit een sociaal conflict: de piloten willen korter werken.

Maar de piloten zien geen probleem in hogere kosten voor de luchtvaartmaatschappijen: ''Ik heb liever dat het geld kost dan het alternatief: dat het levens kost'', zegt voorzitter Martin Chalk van de ECA.