AMSTERDAM - DSB Bank heeft erkend in het verleden fouten te hebben gemaakt bij de verstrekking van hypotheken. Bestuurder Hans van Goor sprak daar donderdag zijn spijt over uit in het tv-programma NOVA.

''Ik vind het heel jammer dat het zo gebeurd is'', zo zei hij over de praktijken die bij zijn bank plaatsvonden.

''Ik denk wel dat we fouten hebben gemaakt bij het verstrekken van hypotheken. Met de wijsheid van 2009 zouden we het nu niet meer zo doen'', aldus de bestuurder.

Verleden

Hij zei dat DSB Bank inmiddels zijn leven heeft gebeterd. "Als wij dingen in het verleden niet goed hebben gedaan is een ding zeker: we doen ze nu wel goed.''

Eerder op de avond sprak bestuurder Robin Linschoten over een 'krankjorume situatie', ontstaan door de oproep van de voorzitter van de Stichting Hypotheekleed aan DSB-klanten om al hun geld op te nemen om een faillissement van de bank te bewerkstelligen.

Problemen

"DSB Bank heeft donderdag alles uit de kast moeten halen om mogelijke problemen op te lossen. Alle sleutelfiguren waren op kantoor, terwijl De Nederlandsche Bank continu op de hoogte werd gehouden van de tegoeden die klanten opnamen", aldus Linschoten.

Volgens de bestuurder, verantwoordelijk voor het risicobeleid bij DSB, is er volgens de laatste stand van zaken ''ietsje meer'' geld van rekeningen gehaald dan gebruikelijk.

Onrechtmatig

''Pieter Lakeman heeft absoluut onrechtmatig gehandeld'', zo zei Linschoten over de actie van de voorzitter van Stichting Hypotheekleed.

''We zouden een kort geding tegen hem kunnen beginnen. Dat zouden we absoluut winnen, maar we schieten er niets mee op. Daar krijgt hij alleen maar meer publiciteit mee.''

Geschrokken

Linschoten zei geschrokken te zijn van de verhalen die oud-medewerkers maandag in het tv-programma NOVA vertelden over de verkooppraktijken van DSB Bank. Volgens hem is de uitzending ''compleet in scene gezet''.

''Het gaat om dossiers die wij niet kennen.'' Ook haalde Linschoten uit naar de bewering dat DSB 1,6 miljard euro winst zou hebben geboekt met de verkoop van koopsompolissen.

Onzin

''Volslagen onzin'', aldus de bestuurder. ''Wie naar onze cijfers kijkt, weet dat dat niet waar kan zijn.''

De oud-medewerkers lieten anoniem weten dat het jarenlang beleid was bij DSB om klanten zo veel mogelijk koopsompolissen aan te smeren. Linschoten erkende dat enkele jaren geleden wel problemen hebben gespeeld met deze polissen, maar dat de bank per 1 april is gestopt met de verkoop ervan.

''We doen het nu alleen nog met de rentemarge'', zo zei hij over de huidige verdiensten van de bank.

Hypotheekproblemen

DSB wil voor eind dit jaar alle hypotheekproblemen van klanten oplossen, aldus Linschoten. Inmiddels is voor twee derde van de tweehonderd dossiers die bij de bank terecht zijn gekomen een oplossing gevonden, stelde hij.

''Wij vragen nu aan alle klanten om hun klachten op tafel te leggen. Daar zoeken we dan op individuele basis een oplossing voor.''