DEN HAAG - Consumenten kunnen bij elf nieuwe geschillencommissies terecht met klachten over geleverde diensten. Staatssecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken) en minister Hirsch Ballin van Justitie gaven woensdag de officiële aftrap voor de klachteninstanties.

De nieuwe geschillencommissies gaan over de sectoren airconditioning, dakbedekking, autoverhuur, huisdieren, directe verkoop, particuliere onderwijsinstellingen, OV-fiets, zonwering, informatiediensten (o.a. 0900 nummers) en zelfstandige klinieken.

Ook zagen onlangs de geschillencommissie Luchtvaart en de commissie Elektronische Communicatiediensten (internetproviders) het licht. In totaal zijn er daarmee nu 44 geschillencommissies.

Verantwoordelijkheid

Binnenkort komen er nog vier nieuwe commissies bij: voor de fitnesssector, uiterlijke verzorging (kappers, pedicures), banden- en wielenservice en nieuwbouwwoningen.

''Al deze branches nemen hiermee hun verantwoordelijkheid om geschillen netjes te regelen voor de consument en ze verdienen daarvoor een dikke pluim'', aldus Heemskerk.

Laagdrempelig

Volgens de bewindslieden zijn de geschillencommissies laagdrempelige voorzieningen die de positie van de consument versterken. ''Hier kan men eenvoudig en tegen zeer geringe kosten zijn recht halen. Het voorkomt een onnodige gang naar de rechter'', aldus Hirsch Ballin.

Volgens Heemskerk gaat het bij consumentengeschillen vaak om niet zulke heel grote zaken, maar zijn het wel aangelegenheden die tot irritatie leiden, ''zoals bijvoorbeeld een internetverbinding die niet werkt''.